Tidigare studerande berättar

• Emma Edén

Jag tog examen som hud-och spaterapeut på Hudvårdshögskolan i november 2021. Först

arbetade jag deltid på en laserklinik i Västerås kombinerat med extra timmar på Åsby Hotel & Spa som ligger en bit utanför Västerås. I november 2022 när tidigare spa chef inte fick förlängt efter sin provanställning, erbjöds jag denna tjänst. Så nu leder jag ett helt spa med ett gäng härliga och kunniga hudterapeuter och massörer.  Jag trivs verkligen i min nya arbetsroll och i denna magiska miljö. Jag känner mig så bekväm i skorna och det har jag Hudvårdshögskolan att tacka för!

Livet som studerande på Hudvårdshögskolan skiljer sig jämfört med andra skolor. Undervisningen kändes personlig. Jag fick en stabil och mycket stark kunskaps kännedom med mig ut i arbetslivet. Att bli spa chef var alltid 10 årsplanen, jag hade aldrig trott att det skulle ske ett år efter examen, vid 27 års ålder. Jag är stolt och tacksam över min utbildning och jag kan varmt rekommendera alla att ta vara på sin chans och söka till Hudvårdshögskolan.

Spa chef & Auktoriserad Hudterapeut, www.asbyhotel.se

• Lina Bennström

Ta steget. Våga bryta upp från din fasta tjänst, även om du är 50+! Jag har själv gjort det och gläds åt en ny karriär. Jag kände mig modig faktiskt. Det är tufft att sätta igång och plugga och ägna sig åt helt nya saker. I augusti 2012 sa jag upp mig från mitt jobb på asyl-och integrationshälsan i Västerås efter mer än 30 år inom landstinget. Jag började min utbildning till hud-och spaterapeut vid Hudvårdshögskolan på heltid. Det var lite av en chock, det var så mycket plugg och det är jobbigare att lära när man är äldre. Så jag bestämde mig för att byta till deltid. Jag öppnade min salong strax efter examen år 2014 och drev den fram till våren 2017 då jag blev headhuntad till Akademiklinikens Walk-in-Clinic i Västerås när den skulle starta upp. Viljan att rå mig själv har varit stark hos mig, så nu arbetar jag helt själv igen.

www.skonhetbylina.se

• Johanna Bouvin

Utbildningen på Hudvårdshögskolan var ett fantastiskt roligt år men också kämpigt med all teori som man ska lära sig. Min dröm var att en dag ha något eget. När jag med spänning och förväntan registrerat mitt företag så hyrde jag ett rum i en salong utanför Stockholm. Läget var toppen och kundflödet var över förväntan. Jag kunde till och med ta ut lön första månaden.

Sedan många år tillbaka har jag företaget centralt i city, har en delägare och trivs fantastiskt. Att vara hud-och spaterapeut och ha sin egen salong känns faktiskt inte som att jag arbetar – det här är ju mitt stora intresse och jag har kul hela tiden! Det är en enorm frihet att själv få bestämma hur dagen ska se ut.

www.mjstudio.se

• Linda Löfberg

Jag utbildade mig till hud-och spaterapeut på Hudvårdshögskolan och valde att studera på deltid då det passade mitt liv och situation bäst. Jag bor i Uppsala och pendlade till skolan i Stockholm varje dag vilket fungerade väldigt bra. Jag hade inte pluggat sedan gymnasiet så det var en ganska stor omställning för mig och det var lite tuffare än jag kanske trott men samtidigt så otroligt roligt!! Lärarna på skolan är väldigt kompetenta och de var alltid måna om att det skulle gå bra för oss alla. Jag trivdes väldigt bra på skolan och fick nya vänner för livet.

Efter min examen fick jag direkt anställning på en salong i Uppsala.

Sedan 2015 driver jag min egen salong Organic Face & Spa by Linda.

www.organicfacespa.se

• Katharina Johnson

Jag heter Katharina Johnson och jag gick deltid, vilket passade mig utmärkt då jag har små barn och bor en bra bit utanför Stockholm.

Jag hade förmånen att kunna vara tjänstledig under tiden jag studerade och kunde på så sätt förvalta min tid i skolan och praktiken hemma på ett otroligt smidigt sätt, och utan att ha den möjligheten att studera på deltid hade jag aldrig hamnat där jag är idag!

Jag är nu Auktoriserad Hudterapeut och Certifierad Spaterapeut med ITEC diplom. Med det i ryggen har jag startat en egen salong ”Egentid Hud & Spa” i Östhammar och har nu en stabil kundkrets som uppskattar mitt handlag och breda kunnande!

Tiden i skolan gick så otroligt fort och var mycket spännande och givande, visst var det mycket att plugga hemma och många praktiktimmar, men såhär i efterhand undrar jag varför jag inte gjorde det här tidigare!! Dessutom har jag fått vänner för livet här i skolan och som även de arbetar i samma bransch, en stor fördel och trygghet!

Jag rekommenderar varmt alla som har möjlighet att gå den här skolan, mycket för att det finns upplägg som passar för alla!

Egentid Hud & Spa, www.egentid.com